zaterdag 9 november 2013

achter de schermen (34)

inmiddels tekenen zich wat verbeteringen af  waardoor ik de woorden hieronder graag zou willen nuanceren, of zelfs intrekken. omdat ik altijd voor maximale transparantie pleit kan ik ze niet wissen. zonder goed fatsoen bedoel ik. dus heb ik ze maar doorgestreept.


hellup. stuur al sinds maart mijn stukjes naar de papieren krant, AD. tegen een bescheiden vergoeding van 12 ct per woord. plus een gratis abollement. dat laatste lukte zeven maanden lang niet, maar vorige week eindelijk wel. nu zie ik dus wat voor krant het is. en vooral wat ze met mijn stukjes doen.

dat stemt niet vrolijk. nuances verdwijnen, ritme wordt kapot geredigeerd en fouten sluipen er zomaar in. zo had ik een stukje over het amerongs bedrijventerrein en dassen geschreven en dat uit onverwachte hoek steun voor een dassentunnel werd uitgesproken. heeft de redacteur van gemaakt dat er een dassentunnel komt en wel op korte termijn. zomaar uit de duim gezogen! nu staat er dus iets in de krant dat niet waar is, dat ik niet heb geschreven, maar wel met mijn naam erboven. k..!

vanochtend weer. een stukje over reconstructie hoofdstraat verhaspeld en ontdaan van details, ritme en nuance. en ook nog de onvergeeflijke fout gemaakt dat de hoofdstraat nu te boek staat als veilig, terwijl ik had geschreven dat de hoofdstraat juist onveilig is. weer met mijn naam erboven, en zelfs die fout gespeld. hellup!

wel fijn dat er hillridge is. mensen: leest liever hillridge, dan weet je dat het klopt

6 opmerkingen:

  1. Jeetje, Anthon, dat is wel heel verschrikkelijk! Ik wist wel dat je tegenwoordige bepaalde dingen kunt verwachten, maar dat het zo belabberd en onprofessioneel is, dat absoluut niet. Ik heb als bron alleen je website, en geen AD, dus dat valt mee (dat rijmt). Wordt het niet eens tijd voor een goed gesprek met de eindredacteur of zelfs hoofdredacteur van de krant? Ik kan me niet voorstellen dat dit gewenst beleid is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is van alle tijden Anthon. Ik leverde vele jaren geleden mijn teksten aan bij onze huisjournalist voor ons brancheblad. Zelden dat ik mij erin terug herkende. Het was wel meer journalistiek verantwoord, kreeg ik dan te horen. Toen ik hem op een gegeven moment adviseerde dan maar de T te gaan werken, tussen die andere rioolratten, wou ie me toch heus naar de strot vliegen. Ik heb ervan geleerd dat her niet eenvoudig is mijn eigen tekst zodanig te redigeren dat ie in de geest van het blad en van de eindredacteur past. Mijn advies: ga met de eindredactie in gesprek met de vraag hoe jij jouw stukjes ongeschonden aan de eindstreep krijgt. Het zal een beetje opschikken naar elkaar worden. Hier klagen helpt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was met name bedoeld als disclaimer Gerard, dat tenminste ergens geschreven staat dat ik het niet heb geschreven al staat mijn naam erboven.
      Maar je hebt gelijk wanneer je zegt dat hier zeuren niet helpt. Het AD wil Jip en Janneke, ik doe mijn best maar probeer daar nog zoveel mogelijk detail en nuance te stoppen en dat gaat nu ff mis.
      Ik vind het zo jammer dat alles in een vast format en stijl gepropt moet omdat de lezers dat zogenaamd willen. Volgens mij is dat uit de tijd en moet je een krant -op papier of digitaal- juist meer smoel geven, met herkenbare auteurs.

      Verwijderen
  3. Ik ben het met Anthon eens, zou een krant het aandurven om met herkenbare redacteuren te werken. Met wie de lezer een band kan opbouwen. Voor wie je een abonnement neemt of houdt, omdat je gecharmeerd bent van zijn of haar stijl? Voor een deel gebeurt dat al door de signatuur van de krant, door de columnisten. Maar kan het nog een streepje verder, zoals Anthon voorstelt? Wie reageert?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof dat dat alleen gebeurt bij digitale media, zoals De Nieuwe Pers (inmiddels the Post Online) en De Correspondent. De papieren media (of het papieren deel ervan) kunnen zich niet zo snel transformeren, maar zullen uiteindelijk wel mee moeten gaan.

      Verwijderen
  4. Hoi Anthon,

    Sorry hoor, maar als je zaken doet met het meest ranzige dagblad van Nederland, kun je dit soort "grappen" verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen